Indiana Jones in Dahshur

22 april 2012 - Qism Bani Sweif, Egypte

مرحبا القراء oftewel, goedendag lezers

We zijn in Beni Suef, een stoffig stadje op 120 km van Caïro. Aan de rand van de woestijn zien we onderweg tientallen piramides. Het stadje heeft een treinstation en daar omheen zijn veel moskeeën gebouwd. De straatjes zijn eigenlijk te smal voor auto´s en als door een wonder vinden we een hotel. Van alle kanten wordt opgeroepen tot het gebed. En dat doen ze stevig. Ze lijken wel tegen elkaar op te bieden. Daar overheen klinkt nog eens de claxon van de trein. Het is avond en gezellig, heel druk op straat, maar geen eettentje te bekennen. Lastig, want we hebben trek in kofta!

Onderweg hebben we de piramides van Gizeh en de sfinx bekeken. Daarna naar Saqarra met de mooi gedecoreerde tombes en piramides. De tombes hebben bijvoorbeeld scherpe afbeeldingen van vissen, ooievaars en andere vogels. De steppyramide van Zoser is indrukwekkend. Resten van de tempel ervoor laten zien dat het een enorm complex is geweest. Ten slotte naar Dahshur. We moeten wel even zoeken, want borden zijn er nu niet meer. Hier zien we de knik~ en de rode piramide In de laatste kunnen we naar binnen. We kruipen een tunnel in van meer dan 60 meter (diep naar beneden), dan een hoge schatkamer, en weer klimmen door een verstopte opening en dan de laatste kamer. We zijn de enige bezoekers, ook geen gids, en door de hitte, vochtigheid, donkerte en inspanning voelen we de piramide bewegen - of zijn het de mummies die ons tegen willen houden. Dahshur is echt een topper, want de piramides zijn net zo mooi als in Gizeh en er zijn geen toeristen en touts ~ echt rustig in de weidsheid van de hete woestijn. We waren er alleen.