Persepolis, en het rijk van Cyrus de Grote

30 september 2014 - Persepolis, Iran

Vandaag door de oudheden geslenterd - met af en toe een stevige klim. In Pasargadea zien we het graf van Cyrus de Grote. Hij is begonnen als provinciale landeigenaar en veroverde een rijk van de Middellandse zee tot aan India. Het eerste grote rijk van die tijd.

De graven in de rotsen van Naqsh-e Rostam zijn waarschijnlijk van Darius II, Artaxerxes I, Darius I en Xerxes I. De inscripties zijn in goede staat en gedetailleerd.

Dan rijden we door naar Persepolis. Deze oude stad is het resultaat van van de het oude Achaemenidische Rijk. We zien de talrijke reliëfs. Een stoet van strijders uit Iran, Afghanistan, Armenië, etc. Van leeuwen die een stier aanvallen en metershoge beelden van stieren met vleugels en menselijke hoofden. We klimmen naar de twee graven in de bergen. Darius was hier heer en meester. Alexander de Grote maakte hier een hardhandig einde aan.

Op de achtergrond klinkt traditionele Iraanse zang vanuit de boxen. Prachtig zo tegen zonsondergang - en ook niet meer zo heet.

1. Am:
    30 september 2014
    Indrukwekkend! Wat ongelooflijk mooi. Vorige week zagen we in Efeze een mozaïek van een leeuw die een stier doodde.