Egypte (Westelijke Woestijn & Nijl)

21 april 2012 - Cairo, Egypte

Oude stadwijken van Cairo

Een mooie wandelroute begint vanaf Bab an-Nasr – een van de reusachtige stadspoorten uit 1087. Van hieruit loop je door het oude Caïro richting de citadel. Je kunt de inscripties van de troepen van Napoleon nog in de muren zien. Achter de muren voel je je in de middeleeuwen. In de ochtenduren zijn auto's verboden in de smalle straat. In deze oude wijk staan verschillende imposante madrassa's Het is nog vroeg in de morgen en we zijn de enige bezoekers. De koranscholen zijn rond 1300 gebouwd en groots. Het houtsnijwerk is verfijnd en de architectuur indrukwekkend. Verder zijn er gerestaureerde koopmanshuizen met hout bewerkte balkons en uitbouwtjes. Achter de hoofdstraat lopen we door verschillende markten: zilver, goud, uien, knoflook, kruiden en specerijen. Maar ook de tentenmarkt, waar ambachtslieden degelijke tenten naaien.

We bezoeken moskeeën en beklimmen een minaret. De trap is steil en een gedeelte is aardedonker. We zin echt niets. De bewaker had gezegd dat we gewoon door konden lopen. De Egyptenaren zijn de hele dag behulpzaam en vriendelijk.

Vanaf de citadel uitzicht over de hele stad en in de heiige verte zie je zelfs de piramiden van Gizeh. Vanaf hier naar de Koptische wijk van Egypte. De Hanging Church is echt een bedevaartsoord. Gelovigen bidden volop en de kerk hangt vol oude iconen. Men zegt dat deze kerk op 7de eeuw stamt. De deuren zijn van verfijnd houtsnijwerk en het is een wonder dat je alles zo mag aanraken. De 13 slanke pilaren vertegenwoordigen Jezus en zijn discipelen. Een is donker gekleurd en ze zeggen dat deze Judas vertegenwoordigt. Egyptenaren wandelen langs de iconen en raken ze eventjes zachtjes aan en bidden. In dit wijkje zijn ook een Grieks orthodoxe kerk en een synagoge. Het is er lekker rustig.

Wel demonstraties en tentjes op het Tahirplein. Aanhangers van verschillende groeperingen roepen leuzen. Het beste is om uit de buurt te blijven. De sfeer kan ineens omslaan.