Shiraz - onze laatste stad

2 oktober 2014 - Shiraz, Iran

Nou beste mensen. Onze laatste stad in Iran is Shiraz. Onderweg vinden we de beste kebab van Iran. Heerlijk gekruid kip, lam en rund. Het gehakt van lamsvlees is voorzien van een reepje groene pepers - eindelijk een beetje pit. Tussen de plakjes gehakt van rundvlees zit een klein reepje vet. Dat geeft ook een heerlijke smaak. Deze jongens weten wat ze doen.

En dan naar Shiraz. Hier is veel te zien. We  (ver)dwalen graag uren door de enorme bazaar. Leuk om te zien hoe de vrouwen zich vergapen aan de glinsterende feestjurken. Ze voelen de stof en discussiëren over de prijs. Ook zijn er wat rommelhoekjes met koper- en ijzerwerk. De bazaar is groot, met hoge plafonds en het is er altijd gezellig druk.

In de ochtend gaan we naar de Masjed-e Nasir-al-Molok. Die moskee is echt fotogeniek. Prachtig gekleurd glas in de ramen, gecombineerd met schilderachtige plafonds. Het licht is er op zijn mooist. De foto's spreken voor zich!
Daarna lopen we door de Khan-e Zinat ol-Molok. Een prachthuis van de familie Qavam ol-Molok met beschilderde kamers, met glasmozaïek, met gekleurde ramen en gestuukte decoratie. In de kelder staan wassenbeelden van beroemde mesnen uit Shiraz. In een hoekje een ophanging van een bekende dichter. Tsja, hij zei dat hij God was.

In de avond gaan we naar het graf van de dichter Hafez - Aramgah-e Hafez. Een grote tuin met prieel en zijn tombe in wit marmer. Het is inmiddels donker geworden en heel druk. Het geheel is mooi verlicht. Veel vouwen bewonderen hem en raken zijn graf aan. De Iraniërs zeggen: 'eerst de koran en dan een collectie van de werken van Hafez'. En in werkelijkehid draaien veel Iraniërs de volgorde om. Een man leest bij het graf gedichten van Hafez voor. Het is een beetje magisch. De vrouwen zijn prachtig opgemaakt en aangekleed en maken er echt een avondje uit van. Sommigen voeren met een paar vriendinnen het "faal-e Hafez " ritueel uit. Door zijn gedichtenbundel - die op de tombe ligt - op een willekeurig gedicht open te slaan, kunnen ze voor zichzelf de toekomst voorspellen. De toekomst is alom aanwezig in zijn werk.

Morgen nog een dag en dan afscheid van Iran.