Back in Cairo

4 mei 2012 - Sheraton Al Matar, Egypte

Nou beste lezers, we zijn weer terug in Cairo!

Het was een heerlijke trip. Nog wat rondwandelen en een paar uurtjes in het Nationale Museum doorgebracht. In de avond gaan we naar shoppingmall Arkade....drie kilometer lopen. Als we nog een keer de weg vragen, terwijl we bijna voor het gebouw staan, krijgen we als antwoord: I am sorry, but is burned down. Onderweg hadden we er al grappen om gemaakt, omdat een luxury hotel naast het Nationaal Museum ook al afgebrand is....De redelijk nieuwe shoppingmall is een enorme puinhoop....

Verder: goed om te weten dat de reisbelemmeringen langs de Nijl voor buitenlanders zijn opgeheven. Escorte door de politie is ook niet meer aan de orde. Zelfs in sommige steden van Midden-Egypte, waar je voorheen door de politie naar bezienswaardigheden werd begeleid, kun je nu vrij reizen.

De Egyptenaren hebben ons overal heel vriendelijk geholpen. De mensen zijn optimistisch over de toekomst. Maar ze zijn ook onzeker - vooral voor presidentskandidaten met een baard.

Het is op dit moment in het hele land rustig. Alleen zijn er op twee vaste plaatsen in Cairo demonstraties. Daar moet je echt ver weg van blijven - want het loopt af en toe flink uit de hand. Daar buiten is het veilig.