Lugubere tombes en een oud stadje

29 april 2012 - Al Hamraa Ath Thaneyah, Egypte

Hi allemaal, hier zijn we weer. Beetje rustig aan gedaan en vandaag is het echt heet. Het moet boven de 40 graden zijn – gevoelstemperatuur dik in de 40 graden. In Al Qasr is het dus vooral goed uitrusten. We hebben een vast winkeltje voor ons drinken. De eigenaar is altijd blij ons te zien, want klandizie is beperkt. We kopen wat, laten als wisselgeld - de laatste pond - zitten, dan lijkt hij te denken het niet te willen accepteren. Vervolgens geeft hij een pakje geparfumeerde zakdoekjes terug. En hij gaat weer aan de waterpijp. We staan de komende dagen voor de keuze: doorrijden, verder de woestijn in of terug. Probleem is de benzine – de bevoorrading is hier nog slechter. En stilvallen in deze snikhete woestijn is het laatste dat we willen.

We wandelen door het antieke gedeelte van Al Qasr. De huizen hebben Gaudi-achtige rondingen en de lemen huizen, madrassa (school en rechtbank) en moskee zijn eeuwenoud. De luchtvangers zorgen voor ventilatie en de steegjes zijn overdekt. Na wat rondkijken stuiten we op een smid die nog op traditionele wijze zijn metaal smeed – bloedheet.

Buiten het stadje liggen de Muzawakatombes. In een rots liggen verschillende tombes met – in alle openheid – gebalsemde lichamen en maskers van dieren. Echt luguber, we zien zelfs een hoofdje van een kind dat nog intact is. De ogen kijken je aan en de zwarte hoofhaartjes zijn nog zichtbaar.

Nou mensen, morgen besluiten we of we verder gaan of weer de weg naar de Nijl opzoeken.

1. Am:
    30 april 2012
    Hoi Cock en Jana, Iedere dag geniet ik van jullie reisverslag, als Endy me tenminste naar boven laat gaan. Hij heeft er een verschrikkelijke hekel aan om alleen te zijn. Verder gaat alles goed met hem, huj heeft alleen pech dat het de laatste dagen veel geregend heeft. Ik hoop dat jullie niet de woestijn in zijn getrokken met eigen vervoer. Liefs, ma