De heilige stad Qom

19 september 2014 - Qom, Iran

Hallo beste lezers, we zijn in Qom. Wat verwachten we? Want dit is de tweede heilige stad van Iran - een sjiitische stad van de Ayatollahs.

Maar vooroordelen zijn toch onderuitgehaald. Wat een relaxte stad met supervriendelijke mensen. Vooral 's avonds is het enorm druk. Een mensenmassa flaneert langs de etalages en op weg naar het heiligdom Hazrat-e Masumeh. Het is een groot autovrij gebied. Sommigen willen een praatje maken, maar spreken geen engels. Als ze weten dat we uit Nederland komen, dan komen de namen van onze voetballers al snel voorbij. Tevreden lopen ze weer verder.

Hazrat-e Masumeh is het heiligdom waar de zus van Imam Reza, Fatemeh. Ze is hier in de 9de eeuw begraven. Niet-moslims mogen het glinsterende heiligdom in het binnenste gebouw niet zien, maar de rest van het complex mogen we wel bezoeken.

De gouden koepel en de gekleurde minaretten zijn in de avond mooi verlicht - een plaatje. We weten dat je alleen met een gids naar binnen mag. Maar de bewakers zijn druk met het overtuigen van de Iraanse vrouwen dat ze toch echt door de vrouwenpoorten naar binnen moeten en niet door de mannenpoort. Ze zwaaien druk met hun armen en discussiëren. De vrouwen luisteren nauwelijks en gooien al hun charmes in de strijd. Grappig genoeg zien we geen enkele man door de vrouwenpoorten naar binnen gaan. In de avond zijn alle tapijten op het plein van het heiligdom uitgerold en duizenden (groot)moeders, tantes, zussen en hun kinderen zitten op de tapijten in kringetjes en kletsen. De mannen zitten apart en bidden in lange rijen.
Stiekem krijgen we toch goed zicht op het ongeëvenaarde praalgraf - één brok glitter en glamour.

Achter het complex liggen onverharde steegjes met bakkerijen en winkeltjes met gebak, dadels en specerijen. Vooral de bakkerij met houtvuur is een mooie plek. Met 4 meter lange lepels halen ze de grote platte broden uit de oven. In dit gedeelte zijn ook een paar eettentjes (drie krukken en een tafel langs de muur). Bij een schoon tentje eten we falafel en een samosa. Alles heel vers en het smaakt prima.

In de etalages zien we de lekkernij "sohun". Dat zijn zoetige plakjes met pistache en kardemom. We kopen een blikje voor op de kamer.