Yazd - en haar zoroaster gemeenschap

24 september 2014 - Yazd, Iran

In de avond komen we terecht bij een Zurkhaneh. Een eeuwenoude vorm van martial arts van de zoroasters. Mannen komen in clubhuis "Saheb A Zaman Club Zurkhaneh" bij elkaar. We geven elkaar een hand en zeggen elkaar gedag en sommigen kussen elkaar uitgebreid. Ze dragen een halflange leren broek, die sierlijk geborduurd is. Één is de meester en de anderen volgen. De leider heet iedereen vanuit de kleinde arena welkom (ons ook) en begint met een gebed en een gedicht. Hij vertelt tussendoor oude zoroastische verhalen. Eerst een half uur ritmische push-ups met een 10cm hoog bankje. Boven zitten twee mannen met trommels en één van hen zingt luid. De sporters roepen tussendoor kreten. Natuurlijk krijgen we weer gebak en thee. Op het steeds versnellende ritme dansen ze zich los en om de beurt dansen ze in de rondte op de muziek. Ze draaien in de cirkel van de kleine arena sierlijk rond en rond, steeds sneller en sneller. Na een tijdje zwaaien ze met twee zware houten kegels. Één in iedere hand. De besten doen het zonder dat de kegel hun lichaam raakt. Daarna weer dansoefeningen - zeer zwaar. Aan het einde geeft de meester strenge adviezen. Zelfs een jongetje van een jaar of 13 die het in onze ogen heel goed doet, krijgt te horen dat hij beter op het ritme van de trommels moet letten. Tsjak, tsjak, tsjak BOEM. Daar moeten de passen op klinken. De meester is eerlijk en streng, maar geeft ook waardering. Het is een - zeker 2 1/2 uur - zeer intensieve training. We zeggen gedag tegen de sporters in de kleine arena en ze zwaaien hartelijk terug. We geven de twee Iraanse bezoekers een hand. De sporters zijn zichtbaar trots op hun kracht en traditie.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade